På grundlovsdagen d. 5/6 var AMC inviteret til at udstille på Veteran- og køretøjstræffet på Wedelslund ved Galten. Vi skulle også give flyveopvisning, og trods en kraftig blæst var der modelfly i luften meget af tiden.
Peter Bejerholm, Peter Christensen, Henrik, Henryk, Jacob, Thomas, Ove og jeg selv havde taget modeller med, den ene større end den anden og de største var Bejerholms PT-17 og Thunderbolt’en. Det var et flot fremmøde af piloter, som vi absolut godt kan være bekendt.
Der var også inviteret modelbådfolk fra Randers Mfk. Stolt står den danske flåde og stolt stod modelbådene på bunden af branddammen. Vor Herre havde glemt at fylde vand i. Men det gjorde ikke de gæve randrusianere noget. De havde fundet en dejlig lækrog hvor de havde inviteret nogle fadbamser til bords.
Langt mere vind var der i sejlene hos flyverne end hos sejlerne. Vi udstillede vores modeller på den åbne mark. Pga. den tørre jord og de mange biler der defilerede forbi på de støvede veje, var luften til tider tyk af støv der lagde sig på modellerne og alle vegne. Værst var det da en full size helikopter landede og blæste støv op. Det gjorde den mange gange, for man kunne nemlig købe rundture. Efterhånden var alt støvet dog blæst væk fra landingspladsen og fordelt over de udstillede genstande på hele området.
Men trods disse små genvordigheder, var det en positiv oplevelse at udstille på træffet. Der var mange gæster henne at se på vores modeller og mange spurgte interesseret til modeller, motorer og modelflyvning i det hele taget. Det er i modsætning til hvad vi har oplevet for år tilbage da vi ofte udstillede vore modeller rundt omkring. Det var tydeligt at folk på træffet var mere teknisk interesserede og spe-cielt Peters 5 cyl 250cc Moki stjernemotor på PT-17 vakte interesse. Peter startede motoren flere gange i løbet af dagen, og det trak folk til hver gang. Der var i øvrigt mange der var overraskede over modellernes størrelse. De fleste har nok ikke haft modelfly i tankerne siden deres unge dage i 70’erne og 80’erne.dage, hvor modeller med 3,5cc motor var almindelige.
Da vi oprindeligt planlagde udstilling og opvisning, var vi blevet stillet en landingsbane i udsigt af arrangøren. Men da vi var ude at besigtige området i maj og fortalte at vi skulle bruge mindst 80x10 meter tromlet og kortklippet græs, kneb det med udsigten. Det er forståeligt nok, da 800m2 afgrøde har sin pris. I stedet for aftalte vi at der kunne flyves med helikoptere og med modeller der kunne håndkastes og kunne lande i det lange græs.
Jakob, vores elite helikopter pilot, og Thomas gav flere opvisninger med deres el-helikoptere. Jakobs flyvning var som altid fantastisk flot, og det var tydeligt at publikum var imponerede. Jakob fløj dristigt både hvad angår helikopterens og de nærmeste tilskueres helbred. Men godt gik det og flot var det.
Henrik og Henryk fløj med el-jetter. Der var flere der spurgte til teknikken og som var imponerede over at sådan nogle ’hårtørrere’ kunne yde så meget og flyve så godt. Thomas gav også opvisninger med sin hot-liner, og det vakte ikke mindre opmærksomhed. Dels lyder det voldsomt de få sekunder ad gangen, hvor der brændes over 3000W af i den lille el-motor mens hotliner modellen går lodret til himmels med over 200 km/t.
Der blev tid til at vi på skift kunne gå rundt at se på de forskellige udstillinger og aktiviteter. Ved sådan nogle træf kommer folk i deres forskellige køretøjer, som spænder fra årgang 1910 til 1980. Det er lidt grænseoverskriden-de at gå til veteranudstilling og se biler fra sin egen barndom og ungdom. Enten er veteranbiler ikke hvad de har været, eller også er ens ungdom måske ved at gå på hæld - godt og vel.
Der blev talt omkring 700 køretøjer til træffet. Det var alt fra motorcykler, biler, lastvogne, busser, traktorer og mindre entreprenørmaskiner. Der var også udstillet gamle standmotorer fra det 20’ århundredes start. De har været brugt som trækkraft på fabrikker, savværker og i landbruges fx til at trække tærskeværk. Selv om det er benzinmotorer kører de så langsomt at man kan tælle omdrejningerne.
Til sådan et træf er der selvfølgelig et band der spiller op. Det er helt normalt. Det er måske mere usædvanligt at basrytmen slås af en 8-liters petroleumsmotor med et passende lavt omdrejningstal. Til den hurtigere rytmesektion brugte bandet en mindre traktor med dieselmotor. Når ellers bassen kunne holde takten og resten af bandet stemte i, lød det ganske udmærket. Fænomenet kaldes traktor-blues.
Det var ikke kun køretøjerne der var ’veteran’. Folk var også hvad påklædning angik. Arrangementet havde opfordret køretøjsejerne at tage tøj på der matchede den tid deres køretøj repræsenterede.
I gårdens lader var der udstilling af andre gamle sager, og skulle man tro at diskotek og discjockeys var noget man opfandt i 70’erne, kan man tro om igen. En ældre herre udstillede gamle grammofoner med tragt og håndsving, og ham kunne man hyre til at komme ud at spille diskotek med de gamle grammofoner og lakplader. Jeg vil antage at repertoiret ikke omfatter Lady Gaga og Rasmus Seeback, og det er jo tiltalende i sig selv.
Vi kom til udstillingen omkring kl. 9.00 hvilket var 15 min før en ca. 1Km lang kø af udstillingsbiler linede op på tilkørselsvejen. Omkring kl. 16 var mange gæster og udstillere kørt hjem igen, så vi selv kunne pakke og komme af sted. På den måde blev det en lang men også oplevelsesrig dag.
Veterantræffet på Wedelslund var det første af sin art, og det arrangørernes hensigt at gentage træffet hvert år fra nu af. Om vi bliver inviteret igen er ikke til at vide, men skulle det ske, vil vi nok tage imod tilbuddet. Det er helt sikkert et af de bedste steder vi har udstillet hvad angår publikums interesse og vores egne oplevelser.
Godsejeren på Wedelslund flyver selv privatfly og han fortalte, at han vil anlægge en startbane på sin jord. Måske kan vi få lov at kortklippe og tromle et stykke af banen, så vi har startbane til vores modeller til det næste træf. Er vi heldige, kan vi måske også få lov at vedligeholde og bruge startbanen, når der ikke er træf. Det ville give os en ekstra flyveplads med bedre plads til de største modeller.