Det er der ingen, der kan sige på forhånd.

Men givet er det, at det er sværere at lære at flyve modelfly, hvis man begynder i en sen alder. Det betyder blot, at man skal være indstillet på at øve sig noget mere og bruge mere tid på det. Men al den tid der skal bruges på at lære det, er jo også en del af fornøjelsen. 

 

Synet. Der er nogle krav til synet. 
Man skal jo gerne kunne se modelflyet, når det kommer lidt væk. Generel vil jeg sige, at ser man godt nok til at køre bil, ser man også godt nok til at flyve modelfly.

Det er en stor fordel at modelflyet har en passende størrelse, og det hjælper også at male det i tydelige farver. Dermed sagt, at en lille camouflage bemalet krigsflyver nok er et dårligere valg end en middelstor træningsflyver malet i klare farver. Middelstor betyder her at modelflyet har et vingefang på 130-150 cm.

 

Reaktionstid.
Det er ingen fordel at modelflyet flyver alt for hurtigt. Det færreste af os får bedre reaktionstider med alderen. Så er det vigtigere, at vælge et modelfly, der passer godt til en. Så kan man få mange timers glæde af det, i stedet for at vælge et fly, der er for svært at magte og kun giver ærgrelser. 

 

Fysiske krav.
Der er til gengæld ikke nogen særlige krav til fysikken. Det er selvfølgelig en fordel at kunne bevæge sig omkring på flyvepladsen på egne ben, men vi har haft piloter i rullestol som havde stor glæde af modelflyvning.

 

Kom og besøg os i klubben og tal med nogle jævnaldrende, og som kan give gode råd i øjenhøjde.